5 gylne regler – hvordan oppbevare vin riktig

Riktig temperert og oppbevart vin vil gi bedre smak og en enda bedre vinopplevelse. Samtidig vil riktig oppbevaring av vinen gi den bedre holdbarhet.

Vin er et levende produkt som utvikler seg over tid. For optimal og nøyaktig lagring er det fem gylne regler som er viktige å følge. Velger du et vinskap fra Temptech kan du forsikre deg at du lagrer vinen din på en best mulig måte.

1. Riktig og konstant temperatur

Det er viktig å ikke oppbevare vinen for varmt eller for kaldt. Generelt kan man si at all vin kan lagres rundt 10-12°C. For å dele inn mellom hvitvin og rødvin bør hvitvin lagres på 7-10°C, mens rødvin lagres på 14-18°C.

2. Luftfuktighet

For at vinkorken ikke skal tørkes inn å begynne og trekke inn luft, noe som vil forringe vinen, er det viktig med høy nok luftfuktighet. Riktig luftfuktighet bør ligge på 50-70%, noe alle våre vinskap har.

3. Beskyttelse mot lys

Vin er ømfintlig for lys, noe som kan bidra til at modningsprosessen på vinen går raskere. Sollys inneholder også UV-stråler som kan være skadelig for vinen. De fleste Temptech vinskap har beskyttende UV-filter på glassdørene. LED-belysning innvendig i skapene avgir heller ingen varme.

4. Beskyttelse mot lukt

Lukt kan trenge inn via korken og forringe kvaliteten på vinen. Lukt kan blant annet komme fra trehyller i vinskapene. Vi benytter i våre vinskap kun ulakkerte trehyller som ikke avgir noe lukt. I tillegg er våre vinskap utstyrt med aktivt kullfilter som renser lukten i vinskapet.

5. Lav vibrasjon

Vibrasjoner over tid vil være skadelig for vinen. Vibrasjon kan komme fra kompressoren og spre seg ut i skapet via hyllesystemet og påvirke utviklingen av vinen. Våre spesialutviklede vibrasjonsdempere reduserer vibrasjonen i vinskapet betraktelig.

Vi bruker informasjonskapsler for å få nettstedet vårt til å fungere ordentlig, tilpasse innhold og annonser, tilby funksjoner knyttet til sosiale medier og analysere trafikken vår. Vi deler også informasjon om din bruk av nettstedet vårt med våre partnere innenfor sosiale medier, reklame og analyse.